نقد روایة البخاری ومحمد بن اسحاق حول صلح الحدیبیة
نویسندگان
چکیده
الروایة التی کانت موضع الدراسة هی ما رواه الزهری عن عروة بن الزبیر عن مروان بن الحکم والمسور بن مخرمة فی صلح الحدیبیة والتی ذکرها البخاری فی صحیحه وابن إسحاق فی السیرة بتهذیب ابن هشام، والروایة تسرد أحداث صلح الحدیبیة منذ خروج النبی (ص) حتی رجوعه إلی المدینة، وکانت الدراسة من جهتین: الأولی من حیث سند الروایة فقد ثبت لنا عدم کفاءة رواتها الأوائل من أجل توثیقها، بالإضافة إلی کونها مرسلة. وقد ناقشنا محاولة ابن حجر وغیره للدفاع عنها، کما قمنا بدراسة شخصیة مروان بن الحکم والمسور بن مخرمة وعروة بن الزبیر والزهری. والثانیة من حیث المتن والمضمون، فقد اتضح أنّها عدة روایات تم سردها بسند واحد وأنّها انفردت بذکر عدة أمور غریبة و مشکوک فیها لا تتوافق مع ما ثبت عن سیرة النبی (ص) وشخصیته المبینة فی القرآن الکریم ولم ترد فی روایة أخری من طریق آخر، هذا بالإضافة إلی حذف الروایة أحد أهم أحداث صلح الحدیبیة وهو بیعة الرضوان. وذلک خلال المنهجین التاریخی و الوصفی.
منابع مشابه
نقد روایت بخاری ومحمد بن اسحاق درباره صلح حدیبیة
مورد بررسی وپژوهش، روایتی است که زهری از عروة بن الزبیر واو از مروان بن الحکم والمسور بن مخرمة در صلح حدیبیه- که بخاری در صحیح وابن اسحاق در سیره با تهذیب ابن هشام ذکر کرده نقل کرده است. روایت تفصیل وقائع صلح حدیبیه از بیرون آمدن پیامبر اکرم (ص) از مدینه منوره تا برگشت ایشان را شامل شده است، وبررسی از دو جهت و با تأکید بر روش تاریخی و توصیفی می باشد. جهت اول از جانب سند، که نتیجه آن عدم صلاحیت ...
متن کاملمدرسة ترجمة حنین بن اسحاق
پژوهشگران تاریخ اندیشه دورة اسلامی، حنین بن اسحاق (194-260ق) را به درستی، نماینده فرهنگ یونانی ـ رومی در عصر نخست عباسی دانستهاند. او مترجمی توانا و پزشکی حاذق به شمار میآمد و در فلسفه و کلام مسیحی دست داشت. بیتردید میتوان حنین را بزرگترین مترجم نهضت ترجمه عصر عباسی خواند، چنان که منابع کهن نیز او را «شیخ المترجمین» نام دادهاند. او در این عرصه شیوهگذار بود و مکتبدار. به اعتقاد حنین هر ت...
متن کاملآرا و آثار حنین بن اسحاق
حنین بن اسحاق (194-260ق) یکی از پرکارترین دانشمندان دورة اسلامی است. او در طب، فلسفه، منطق، اخلاق، علوم طبیعی و کلام مسیحی آثار فراوانی تألیف و ترجمه کرده است. در این مقاله ضمن معرفی مهمترین آثار او در طب و فلسفه و منطق، گزارشی مختصر از آرای وی در کلام مسیحی عرضه میشود. جدول شمارة 2 نیز تلخیصی سودمند از رسالة حنین دربارة آثار جالینوس است که حاوی فهرست نسبتاً کاملی از ترجمههای پزشکی حنین و یار...
متن کاملجهانشناسی ابویوسف یعقوب بن اسحاق کِندی
کِندی نخستین محصول مهمّ دوران گذار از کلام به فلسفه بود که با اتّکا به آثار مکتب ارسطویی تلاش کرد جهانشناسی قابل دفاعی در برابر اندیشههای وارداتی به عالَم اسلام عرضه کند. او فلسفهی اولی را اشرف علوم بهشمار میآورد و علوم مبتنی بر برهان را مفید یقین میدانست.کِندیبا بهرهگیری از مفهوم «ابداع» در تبیین آغاز آفرینش، به نظریّهی خلق از عدم، تناهی حرکت، متناهی بودن زمان و مکان و در نتیجه، حدوث عالَم و ...
متن کاملمدرسة ترجمة حنین بن اسحاق
پژوهشگران تاریخ اندیشه دورة اسلامی، حنین بن اسحاق (194-260ق) را به درستی، نماینده فرهنگ یونانی ـ رومی در عصر نخست عباسی دانسته اند. او مترجمی توانا و پزشکی حاذق به شمار می آمد و در فلسفه و کلام مسیحی دست داشت. بی تردید می توان حنین را بزرگ ترین مترجم نهضت ترجمه عصر عباسی خواند، چنان که منابع کهن نیز او را «شیخ المترجمین» نام داده اند. او در این عرصه شیوه گذار بود و مکتب دار. به اعتقاد حنین هر ت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
دراسات فی العلوم الإنسانیةناشر: جامعة تربیت مدرس
ISSN 1735-5052
دوره 19
شماره 2 2012
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023